ProMartat Bulgariassa

22.10.2023

ProMarttojen matka Bulgarian Sandanskiin 11.-17.10.  ylitti odotukset niin säiden, ruoan, ympäristön kuin ihmisten ystävällisyydenkin osalta! Tutun oppaan Tuula Pohjalaisen paikallistuntemuksen avulla saimme matkasta irti paljon, ja Tuulan ohella myös paikalliset ystävälliset matkatoimistoyrittäjät Petya ja Georgi todellakin panostivat meihin ja olivat mukana retkillä varmistamassa, että kaikki sujuu parhain päin.

Promartat ovat tietysti parasta mahdollista matkaseuraa. Tuulan meille suunnittelemassa monipuolisessa ohjelmassa oli riittävästi väljyyttä lepoa ja hotellin palveluista nauttimista varten, ja tyytyväiset matkalaiset palasivat kotiin monta kokemusta rikkaampina. Vastuullisena matkanjärjestäjänä toimineen Kouvolan Matkatoimiston Sinikka huolehti käytännön asioista sitoutuneesti, joten matkan toteuttaminen oli yhdistyksen kannalta helppoa ja turvallista.

Matkapäivä 1 - keskiviikko

Aikaisen aamulähdön jälkeen saavuimme välilaskun kautta Sofiaan, jossa nautimme lounaan ja teimme lyhyen kaupunkikierroksen.

Bulgarian pääkaupunki on reilun miljoonan asukkaan kaupunki, jonka vanha keskusta on kompakti ja helppo ottaa jalankin haltuun. Näimme mahtavan kokoisen Aleksanteri Nevskin katedraalin ympäristöineen, ja paikallisopas tarjoili meille rautaisannoksen Bulgarian historiaa ja nykyhetkeä.
Kierroksen jälkeen jatkoimme matkaa bussilla 160 km etelään ohi Rilan vuoriston ja Kresnan solan  läpi. Illan jo hämärryttyä saavumme Sandanskiin ja kaupungin ytimessä sijaitsevaan spa-hotelliin. Uni maistui pitkän matkapäivän jälkeen!

Päivä 2 - torstai

Hyvin nukutun yön ja aamiaisen tutustumme hotellin palveluihin ja kylpylään.

Kierroksen jälkeen jatkoimme jalan kaupunginpuistoon ja keskustaan. Ensimmäiset ostoksetkin tehtiin - promarttoja kiinnostivat ainakin Tuulan meille vinkkaamat langat, korut ja erilaiset ruusutuotteet, joita on tarjolla paljon erittäin edulliseen hintaan - tuottaahan Bulgaria valtaosan koko maailman ruusuöljystä. Ruusuhuulirasva taisi loppuakin joistain keskustan kaupoista!

Päivän lopuksi nautittiin hotellilla uima-altaista, ja osa meistä ehti jo hoitoihinkin.

Päivä 3 - perjantai

Retkikohteemme olivat Sandanskin kupeessa sijaitseva Rupite, viinikaupunki Melnik ja viinitila Villa Melnik.

Rupitessa on paikallisen kuuluisuuden ennustajaeukko Baba Vangan (1911-96) kirkko ja hauta. Vanga sokeutui 12-vuotiaana jouduttuaan myrskyn pyörteisiin lammaspaimenessa ja sai ennustamisen lahjan. Vangan ennustustamalla keräämien varojen turvin Rupiten kylään rakennettiin kirkko vuonna 1994.

Rupitessa näimme myös alueen kuuluisat kuumavesilähteet luonnossa. Vanhan kraaterin pohjalla on kymmeniä lähteitä, joissa paikalliset kylpevät. Tänään joukossa kahlasi myös promarttoja.
Viinikaupunki Melnik on pyramidivuorten ympäröimä Bulgarian pienin kaupunki, jossa sen 400 asukasta asuvat valkoisissa perinnetaloissa.

Alueella on paljon viiniviljelmiä, ja vuorien sisään on jo yli tuhat vuotta kaivettu käytäviä viinin säilyttämistä varten. Sellaiseen käytävään mekin pääsimme tutustumaan, sillä syötyämme lounaan Melnikissä jatkoimme matkaa Villa Melnikiin. 2013 perustettu viinitila on yksi Bulgarin kolmesta laatuviinitalosta, jonka viinit ovat voittaneet kansainvälisiä palkintoja. Villa Melnikissä kuvataan The Grapes of Guilt -nimistä saippuasarjaa, ja mekin näimme kierroksellamme tuotantoryhmän lounaalla ennen kuin siirryimme maistelemaan tilan tuotteita viiniköynnösten varjoon.

Päivä 4 - lauantai

Lähdimme bussilla heti aamiaisen jälkeen retkelle parin tunnin päähän Rilan vuoristossa yli kilometrin korkeudessa olevaan luostariin.

900-luvulla perustettu luostari on Bulgarian suurin ja Unescon maailmanperintöluettelossa. Kotimatkalla nautimme rotkon partaalle rakennetussa terassipaviljongissa jokitaimenlounaan.

Päivä 6 - sunnuntai

Aamupäivällä oli aikaa kylpemiseen ja kaupungilla kiertelyyn. Päivän yhteinen retki suuntautui Pirin-vuorille Popina Lakan kylään. Matkan varrella pääsimme myös ihastelemaan paikallista puutarhaa, jonka isäntä tarjosi meille myös lasit omista rypleistä tehtyä viiniä. Popina Laka on Unescon maailmanperintöluetteloon kuuluvan Pirinin kansallispuiston portti ja vaellusreittien alku. Kylän nähtävyys on vesiputous.

Päivä 6 - maanantai
Pääsimme tutustumaan Tuulan kotikylään Dzhigurovoon. Täällä meitä oli todella odotettu, ja kyläläiset pistivät parhaat herkut pöytään. Bulgarialaisten vieraanvaraisuus on häkellyttävää: Vaikea sanoa, moniko suomalainen tarjoutuisi leipomaan ja laittamaan lounasta naapurin 27 yllätysvieraalle! Kyläkaupasta saimme vielä viimeisiksi tuliaisiksi paikallisia keksejä ja janoon kylän oman limonaditehtaan tuotteita.